drifting .73

Saluto il Bosco spostandolo dalla pagina d'apertura a questo post, lasciandogli accanto i disegni e le fotografie dell'intorno cosi' che possa drifting, allontanarsi come fanno i continenti o andare senza meta, scivolare, quasi, stando nel luogo in cui era nato e da cui non era sceso sulla terra. Questo luogo e' il Fantastico, da cui il Bosco non si e' staccato se non per perfezionarsi in altro e farsi un po' piu' maturo, aereo, un po' piu' di cristallo.

   Un giardino di cristallo come il volto fatto di cristallo che Picasso aveva disegnato sui tratti di Eluard nel quaderno di poesie in cui il poeta prendeva un nome diverso perche' erano gli anni bui dell'Europa. E' questo il dono delle cose immaginate, il dono di fare maturare un'urgenza interiore fino a precisarla oltre il fattibile cosi' che, quando riesce a fermarsi sulla terra la si vede in trasparenza.


   Quel ritratto e' bellissimo: il naso storto di Eluard esce dalla vergogna delle prime fotografie sempre di tre quarti e, negli spigoli del cristallo che il poeta era diventato in quegli anni, la curva del gene si moltiplica nelle pieghe in cui non c'e' piu' niente da guardare, solo mille lievi movimenti della luce, senza riflesso, nello spessore di una superficie che ha solo la densita' delle cose viste e tempo. Volto atto a riscaldare, gia' paesaggio, voce che chiama e pomeriggi.

   Ero in Erasmus a Grenoble e la dolcesevera libraia superlesbica che mi faceva scoprire le prime edizioni dei surrealisti era diventata la tappa di sogno del mio primo vero drifting dall'universita' veneziana. La seconda tappa era la sala da te' tunisina dove entravo infreddolito ed uscivo fritto nell'olio insieme a quei dolci pesantissimi... caro il vecchietto che mi serviva! 

   Come si vede tutto questo potrebbe diventare una bella storia, corretta e piana, se intorno ci fosse gia' il bisogno di "tutto questo". Dubito, davvero, che in tempi brevi questo bisogno si formi, perche' sento bene la troppa arretratezza. Il dubbio pero' mi piace quando e' un semplice strumento, non quando si incaglia nel bisogno di aver ragione sulle cose. Strumento come puo' essere la bussola o la vanga ed e' li' che diventa un tappeto volante ed allora scorre via e fa. Perche' l'unica verita' e' che una cosa viene fatta oppure no, viene immaginata oppure no, viene necessitata oppure no e su quel si' e quel no cominciano due storie diverse.

   E allora chissa' che il piccolo rettangolo non sappia come si diventi un giardino di cristallo. Il nome, poi, mi piace un sacco... lo so, lo sto gia' chiamando cosi'.

1 commento:

  1. Ieri a scuola Ornella (l'oca col cappello) fa sempre lo stesso giro intorno al bosco, finché un giorno decide di avventurarsi attraverso esso e giunta al centro -nel chiaro- trova un Olmo. Lei gli dice: strano nome che hai.
    Ho una sorella, dice l'albero, tra gli umani, che si chiama come me però con la A, e mi ha fatto crescere qui al centro di questo bosco, abbracciato da una grande O.
    Pass this on.
    "I'm in love with your brother
    yes I am, but maybe I
    shouldn't ask for his name
    Does he know what I do
    YOU PASS THIS ON, won't you
    if I asked him once what would he say
    is he willing, can he play"

    RispondiElimina

"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

................................................

Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.