Libereso salta sugli alberi e via, chi lo prende piu' .76

Lui e' Libereso Guglielmi. A parte essere stato l'apprendista botanico del papa' di Italo Calvino, ha lavorato a Londra proprio a 200 metri dal mio College, nel giardino splendido di E. A. Bowles a Myddelton House. Ecco perche' mi e' simpatico. Ricordo una passeggiata ed il fascino della serra... e pensare che Libereso visse proprio al primo piano con l'affaccio sulla serra... Non potevo non andarlo a conoscere e cosi' mi ha regalato dei disegni colorati di piante e non.

   E' un uomo molto forte e molto dolce, come tutti gli uomini forti. Sua moglie e' una donna molto bella che "... non avresti riconosciuto, con il giubbotto di pelle, sulla sua lambretta, quando mi venne a prendere al lavoro la prima volta."

   La pineta scendeva dalla villa Calvino ed i bambini salivano sul primo albero e via, di ramo in ramo, di albero in albero, correvano nell'aria fino al mare. Ecco perche' erano rampanti.

   La stagione in cui l'Italia avrebbe potuto diventare produttrice di alberi da frutta esotici si interruppe con la fine delle ricerche di Calvino padre e cosi' nel giardino della villa che era stato il centro di acclimatamento per piante esotiche di San Remo resta l'edificio della villa.

   La speculazione edilizia mi colpi' per quella riga che Italo Calvino scrive a proposito della madre che guarda il giardino nel quale tutto stava cambiando, ormai molto anziana, giunta a quell'eta' in cui un'offesa ad una pianta ha lo stesso impatto di un'offesa alla vita nella sua interezza.

   E gia', il giardino andava difeso, ma quel "... belin di Italo ha venduto tutto". Come forzare uno scrittore a tenere insieme le fila di un discorso che lo aveva visto estraneo fin dalla tenera eta' e poi, diciamocelo, la scelta di scrivere anziche' continuare la tradizione di famiglia ha portato frutti che tutti noi abbiamo avuto e continueremo ad avere la gioia di assaporare.

   Dalla sua terrazza Libereso guarda il giardino di casa come da Villa Adriana l'imperatore guardava il teatro dei luoghi attraversati dai quali le forme orientali erano state fatte entrare nella rude architettura romana con la forza di un profumo che ti scioglie le membra e ti ritrovi gia' nella tiepida acqua di una morbida vasca di marmo. L'Erythrina crista-galli ha il fiore che porta in Brasile, in Uruguay, Paraguay ed anche in Argentina, di ramo in ramo, senza scendere dall'albero.

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"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

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Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.