la curva della scrittura .66

La vita si sa, sorprende. Quello che un giorno sembra sicuro, il giorno dopo sfuma ed a sfumare e' il Bosco. Chi ne ha seguito fin qui l'avventura non se ne dispiaccia o meglio se ne dispiaccia, ma solo un poco perche' gli alberi sono sempre alberi, non hanno paura di nulla e dunque considerano le cose quali possibili: dove il seme cade, li' probabilmente nasce una pianta. E la sorpresa puo' essere grande.

   L'area era stata concessa lo scorso anno ad un'impresa e per un inciampo nella comunicazione burocratica non si e' saputo nulla fino ad oggi.

   Dico: "non se ne dispiaccia" perche' seppure l'affetto era grande per quel luogo e per quel progetto, una nuova area e' apparsa disponibile, questa mattina, simile a quello che nell'arco di 5 anni il Bosco sarebbe diventato. E' come se nell'attimo stesso in cui io stavo per cominciare a piantare, un'accelerata temporale inattesa mi avesse portato gia' nel luogo fisico immaginato, che solo cinque, dieci anni di paziente attesa mi avrebbero regalato, riconducendomi alla ragione prima del mio voler creare un bosco: creare un rifugio per la biodiversita' da accompagnare fino al suo climax e garantire, solo allora, le condizioni di durata della ricchezza raggiunta.

   E' uno spazio selvatico abbandonato di cespugli ed alberi vicino a case e ad un piccolo parco pubblico, un luogo che potrebbe diventare un bellissimo giardino boschivo ovviamente e la cosa mi affascina. C'e' gia' dunque, non nasce da un mia idea. Io vengo dopo, a difenderne la vocazione di rifugio della biodiversita' che anni di abbandono hanno portato al suo apice, laddove la ricchezza biologica ha raggiunto un punto di equilibrio in cui rischia di essere sbilanciata ed impoverirsi per stanchezza di alcune specie e forza di altre, laddove la tensione di tante presenze deve essere accordata, spaziata, intervallata dai raggi del sole e mantenuta tale, mantenuta tensione vitale, scrittura che trattiene la sua linea di caduta.

   Non si dispiaccia dunque chi ha seguito fin qui l'avventura del Bosco perche' dal desiderio di creare un rifugio per la biodiversita' mi ritrovo condotto in un disegno delle pagine di un libro di Gilles Cle'ment, un qualsiasi margine stradale abbandonato, intervallo tra linee della metropolitana, area industriale dismessa... mi ritrovo, manco farlo apposta, la' dove il designer si veste da giardiniere e chiede: "Posso entrare?" 

   Volevo un tavolo su cui scrivere che avesse una patina di secoli ed allora mi sono messo a cercare il legno adatto da tagliare ed aspettare. Ho trovato in una cantina un tavolo antico, si sa, come un violino. Ora posso cominciare a scrivere.

1 commento:

  1. Un uomo che pianta gli alberi continua imperturbabilmente a piantare, magari non saranno querce. Ma tutto può essere, se fai che le streghe siano a loro agio...
    http://www.youtube.com/watch?v=-t-5PLQgcSA

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"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

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Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.