ospiti spontanei .90

Il rettangolo ed i fiori di campo detti anche fiori selvatici, fiori spontanei nonche', alle volte, erbacce. Penso proprio di seminarli nelle isole di prato aperto tra gli arbusti. Sono i semi di SemeNostrum custoditi dalla botanica Silvia Assolari per chi come me non resiste alla controversa tentazione di unire bosco e prato fiorito. Almeno nei margini esterni o dove un raggio di sole passa...


   E poi non dovrebbero chiamarle erbacce: chi di voi non si e' mai trovato nel posto giusto al momento sbagliato? Perche' loro si trovano nel posto che le condizioni idonee lo consentono, ovvero il posto giusto per loro, soltanto che poi noi passiamo di la' in quel momento e vogliamo altre piante al loro posto. Ma perche'?!


   Questo perche' riguarda la nostra persuasione circa gli affari della vita. E' la persuasione di cui altri paesi sono maestri, con la loro esperienza di vita piuttosto che di idee astratte circa la vita, la morte, l'amore, l'amicizia, il lavoro e la contentezza in tutte queste cose. Questi dunque sono i loro nomi:

Anthoxanthum odoratum
Anthyllis vulneraria
Briza media
Bromopsis erecta
Buphthalmum salicifolium
Campanula rapunculoides
Campanula trachelium
Centaurea jacea
Cichorium intybus
Daucus carota
Echium vulgare
Festuca rubra
Galium verum
Holcus lanatus
Hypericum perforatum
Hypochaeris radicata
Leucanthemum vulgare
Linaria vulgaris
Salvia pratensis
Sanguisorba minor
Saponaria officinalis
Scabiosa triandra
Securigera varia
Trifolium rubens
Verbascum thapsus

che sono le specie perenni, cioe' quelle che rinascono ogni anno finche' morte non ci separi e rinascono ancora con gioiosa sorpresa nostra e loro, suppongo. Le specie annuali, invece, i cui nomi sono:

Anthemis arvensis
Centaurea cyanus
Papaver apulum
Papaver rhoeas

sono quelle che alla fine di un anno di vita, dopo aver disperso i loro semi muoiono. E non rinascono. Pero' i semi viaggiano e rinascono a volte con una caparbieta' invidiabile li' vicino o piu' lontano, dove le condizioni lo permettono. E' di questo muoversi che si scrive tanto nella letteratura di chi ama veramente quella vita di cui sopra, nelle cui pagine i nomi fanno sognare e le piante diventano vagabonde ed il giardino in movimento. Oh, che meraviglia se tutti gli abitanti delle citta' potessero attingere alla poesia di questi giardinieri-scienziati-poeti-agronomi-designers-plantsmen-nurserymen... Oggi parlando con giovani tree climbers, ci siamo detti che se la cultura contemporanea del giardino e dei parchi puo' diffondersi laddove ora e' un vuoto dipende soltanto da noi... Ci siamo guardati ed eravamo contenti, quel piangioenti in cui Calvino traduce un'espressione francese dei "Fiori Blu" di Queneau: un po' tristi, un po' gioiosi!

Ci sono anche:

Consolida regalis
Legousia speculum-veneris
Matricaria recutita
Myosotis arvensis
Sherardia arvensis
Viola arvensis

Nel miscuglio di sementi, ho chiesto una percentuale di perenni piu' alta di quella delle annuali, pensando sia cosa sensata data la competizione delle erbe esistenti. La signora Silvia mi ha detto che lei tratta distintamente le perenni dalle annuali ed io non sapevo cosa rispondere, ma molto gentilmente la signora Silvia mi ha detto che comunque se preferivo mi aggiornava il miscuglio di sementi con una percentuale di perenni piu' alta di quella delle annuali. Adoro la gentilezza degli scienziati. Ai sui occhi io devo risultare come una vecchia zietta che vuole i fiori di campo sul davanzale. Chissa'!

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"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

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Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.