i fiori selvatici e James Stirling .91

Tre filari, sono i pioppi alti 15 metri, arrivano ad un vuoto e poi comincia il rettangolo denso di bosco. Mi sono seduto a guardare per un po' appoggiato alla canonica della chiesa mentre il sole scendeva sulle ragnatele tra i fili d'erba. Ho davanti uno spazio di 26x18m che potrebbe aprire il rettangolo alle linee dei pioppi o restare un vuoto. Sento il bisogno di tenere insieme i diversi spazi in cui mi trovo ad operare. La qualita' delle singole parti necessita unita'. Una forma non e' da escludere per far cominciare li' un luogo. La forma...

   Ho provato ad immaginare solo un prato di fiori selvatici e poi una siepe mista informale. Lentamente una forma di cerchio e' venuta a galla. Ho ripreso con il campo fiorito e questo ha trovato limite entro il perimetro circolare della siepe. La forma...

   Ho sempre scartato il cerchio per diffidenza o forse perche' troppo Forma, neppure tanto per pudore rispetto ad una sacralita' tramandata da tale figura. No, il cerchio l'ho sempre lasciato alla sospensione delle sue forme storiche o, al massimo, all'uso che ne fa quel genio di James Stirling nello spazio trasfigurato alla Neue Staatsgalerie di Stoccarda. Che bravo architetto.

   Pero' e' venuta a galla lo stesso questa forma. Un circolo che misura quel vuoto creando un giardino fatto di quel vuoto, contornato di alberelli in crescita a custodire un prato di fiori spontanei. Se ci penso mi imbarazza, mi vedo studente del primo anno sedotto dal primo libro sulla Land Art. Tant'e'.

   Tratti aperti, accostarsi di siepi in tangenza, perdita di una qualsivoglia forma nota... per resistere alla tentazione del cerchio voglio lavorarci sopra.

   Eppure il senso progettuale l'avrebbe: un circolo, in tangenza al quale si cammina, si accosta al lato minore del rettangolo dal quale si puo' accedere alla boscaglia e sul lato opposto, lungo l'asse visuale prospettico dei tre filari di pioppi, un altro accesso, l'apertura nella siepe dalla quale il circolo diventa uno scrigno entro cui dalla primavera all'estate fiorisce un prato di fiori selvatici.

   Va bene e allora?! Ogni significato o riflessione si perde e resta il prato fiorito entro un anello. La forma si stanca di se'. Per questo il museo stesso di Stirling diventava una rovina come le rovine che attraversano la storia, cui attingere formalmente crea forme morte nel nascere, forme d'archeologia, al loro stesso primo vagito.

   E' difficile lavorare senza dimenticare. "Il progettista deve dimenticare..." ci diceva Tafuri ai seminari di storia dell'architettura. E' cosi'. Allora non sono solo se mentre descrivo l'idea di progetto ne perdo il gusto!

   Fatto sta che occorre pensare a cosa fare. E' piu' semplice di quanto si pensi, comunque. I fiori sono belli comunque e questa banalita' del giudizio in verita' e' la linea guida di alcuni dei piu' bei progetti paesaggistici. E' rispettando questa banalita' che ci si libera dal pregiudizio formale e si comincia a misurare il passo, le distanze tra i pioppi, i fili luminosi che i ragni tessono nell'ora in cui ci starebbe bene una tazza di te, seduto a guardare.  

Nessun commento:

Posta un commento

"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

................................................

Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.