re, pirati e giardinieri .26

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A gente trabalha o ano inteiro
Por um momento de sonho
Pra fazer a fantasia
De rei o de pirata ou jardineira
...
(Gal Costa canta Tom Jobim)

Re, viaggi per mare, giardinieri a cercare piante ad ogni capo della terra ed i pirati, a scocciare gli Inglesi (ma anche altri) diventandoci simpatici. Pero' a me stanno piu' simpatici i giardinieri che se ne andavano per mare e per terra a trovare meraviglie vegetali da spedire a casa. Certo, la fama... si, se si rimaneva in vita. Erano dei folli il cui demone era l'amore della scoperta di piantine mai viste, punto e basta, valli a capire...

   Che bello un'epoca di scoperte scientifiche fondate unicamente sulla Liberta', quella liberta' che aveva nome di: osservazione e sperimentazione, anziche' le riflessioni filosofiche e le verita' ecclesiastiche. Un po' come avere davanti una torta fatta di farina di castagne e, anziche' assaggiarla, cominciare a domandarsi se l'uso del coltello e della forchetta, consueti per l'assaggio delle torte di farina di grano, vadano bene oppure no... piu' o meno cosi' la scoperta veniva frustrata nella mente di studiosi che dovevano ancora apprendere ad osservare direttamente i fenomeni. Anche perche' quegli studiosi con gli occhi aperti rischiavano grosso. Erano dei pirati, in fondo... Giardinieri e pirati, dunque, un po' piu' vicini.

   E pensiamo al ritratto di John Tradescant il giovane (1608-1662), figlio di John Tradescant il vecchio (1570-1638) e, come il padre, giardiniere del re d'Inghilterra: la mano poggia sulla vanga (il modello di manico piu' comodo mai inventato, ripreso oggi dai migliori fabbricanti e, manco a dirsi, presente tra i miei strumenti...), la spada del Re del giardino. Spada che noi, scimmiottando l'Inglese, pronunceremmo "speid"... non fosse che questa e' la pronuncia corretta del termine inglese spade che significa appunto: vanga! Fatto sta che i due John sapevano di essere dei re. Nessuno prima del vecchio Tradescant aveva vissuto l'avventura di viaggiare per terra e per mare e, una volta tornato, creare una wunderkammer di oggetti e piante, The Ark, aperta al pubblico e primo museo d'Inghilterra, nonche' nucleo del futuro Ashmolean Museum di Oxford. Giardinieri, pirati e re.

   O in altro ordine: "De rei o de pirata ou jardineira". E' appunto qualche secolo dopo in Brasile, al tempo in cui cantava Tom Jobim, sicuramente amico del giardiniere Roberto Burle Marx, che le tre figure delle nostre storie non sono mai state cosi' vicine.

   Le carte si accordano se c'e' liberta' di farlo. E' allora che i destini si intrecciano e tutto si fa possibile seguendo la piega che si vuole seguire, la piega che si e' in grado di seguire. Un giardino e' mettere insieme le piante che giardinieri viaggiatori hanno avuto la liberta', il coraggio e l'orgoglio di immaginare.

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"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

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Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.