le erbacce e la melancolia .20


Le erbacce crescono ovunque, testimoniano a noi le condizioni che abbiamo sotto i piedi senza saperlo: esposizione, umidita', terreno argilloso o sabbioso e vengono dal binario vicino o dal deserto portato nel risvolto dei pataloni della vacanza, da poco o da molto tempo, persino secoli di distanza. Sono, a quanto pare, l'impossibilita' d'arresto della vita ed alcuni la chiamano Liberta', altri ne hanno paura.

   Albrecht Durer disegna la sabbia nella clessidra giunta a meta' del suo corso, nella sua Melancolia. E' l'anno 1514, ha 40 anni, piena maturita' a quel tempo, forse pero' sentita quale meta' della propria vita. 

   In un altro momento, anni prima, Albrecht si sdraiava in un campo, appoggiava la testa, seguiva i filamenti d'erba... chissa' se aveva paura dei ragni; lo spazio bianco del cielo si macchiera' di giallo nello spessore della pergamena ed allora sembrera' la pagina di un erbario e la terra, sotto, il fango dalle radici pressate... ma qui c'e' il campo su cui e' sdraiato, non un erbario ed il cielo e' bianco perche': "... tanto, che importa farlo azzurro!"; i nomi latini delle piante li conosceva, difficili da ricordare anche per lui; l'Estate il campo e' bellissimo; "... Porto a casa la zolla?...".

   Dipingere, dipingere, dipingere, cosi' che lo sguardo non si perda in cose non fissate per sempre. Cosi' che ancora una volta lo sguardo non sa semplicemente passare sulle cose, scorrere.

   La Grande zolla e' una piccola porzione di terra che diventa grande perche' scelta nel foglio che misura 31cmx40cm. Una dichiarazione d'amore, simpatia, serenita' difesa. E' il 1503.

   Ma forse non e' questione di giovinezza o vecchiaia. Comunque, in un altro momento, Durer ferma la sabbia a meta' del suo corso, per sempre, perche' l'inchiostro nell'incisione non scorrera' mai oltre, non spingera' i granelli verso il basso.

   Mi piacerebbe che lo sdraiarsi nell'erba fosse diventata abitudine per lui, un po' di piu' e si fosse lasciato cadere da quell'altezza da vertigine di 30 centimetri dell'erba dalla quale si puo' soltando apprendere a cadere, come anche Leopardi apprese nella dolcezza che l'infinito aveva ormai insegnato al suo sguardo.

   Albrecht Durer sceglie gli esseri piu' confusamente inutili, arbitrari e pure temuti, usati da farmacisti e streghe, messi a volte al bando. Guarda, sceglie e rende grande. Non gli fanno paura, scorrono e poiche' lo fanno senza un piano preciso e' bene conoscere queste piantine lentamente, prendersi tempo, magari aiutandosi con gli acquerelli, veloci e leggeri, pur sempre aiutandosi con il disegno. Segnare dove si e', costantemente, anche in un campo l'Estate e, piu' avanti negli anni, fissare a che punto si e' del percorso (sembra inevitabile per chi vive quaggiu').

   Ecco qual e' l'importanza delle erbacce: farsi accogliere come compagne, perche' marcano il vuoto, lo rivelano a noi e dicono: "buon viaggio".

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"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

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Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.