herbarium .27

Nessun viaggio per mare, nessun ammutinamento (il Bounty andava alla ricerca di piante, ma poi, arduo a credersi, fu preferito da alcuni il sole delle isole), una matita e dieci nomi latini di piante ogni settimana da imparare a memoria. Si' questo e' il mio piccolo Herbarium di 47 piante ovvero una pianta disegnata, su dieci studiate ogni settimana, in due anni al College. Grazie a Carolus Linnaeus.

   Quel simpaticone di Linneo dava alle nuove piante (e a quelle gia' conosciute, facendo impazzire i botanici non piu' ventenni i quali, di affaticata memoria, non vedevano certo di buon occhio essere messi di nuovo sui banchi di scuola) i nomi dei propri amici o nemici. E se quelli amici diventavano piante sempreverdi dal fiore profumatissimo, imaginate i nemici (e ne aveva molti).

   A me Linneo e' molto simpatico, uno spirito bambino fino agli ultimi giorni, conscio di se' fin dall'inizio del palesarsi di un talento unico per l'organizzazione delle cose e dei loro nomi (sarebbe detto oggi una forma di autismo) e antipatico agli spocchiosi studiosi inglesi (immaginiamoli seduti al banchino di scuola!). Cosa c'e' di meglio.

   Ha sbagliato solo nel non essere generoso. Piante e disegni dai colleghi, mercanti e ricercatori di tutto il mondo non venivano ricambiati. Cosi' sarebbe stato abbandonato anche dai pupilli, senza capire il perche'. I bambini non cresciuti non capiscono il perche' e gli adulti non riescono ad avere la distanza storica che porta alla comprensione che un albero di pere non puo' dare mele. E visto che i frutti che da' sono gia' dolcissimi, allora lasciatelo correre per i campi con i suoi studenti, organizzati in giocosi battaglioni, vestiti da primavera con retini, lenti, bastoni, vanghe e via! a dare nomi a piante, uccelli e pietre. Osservare per vedere. Tutti si divertivano ed imparavano dal piu' grande botanico esistente in un tempo in cui se una donna dava un infuso d'erbe senza essere un farmacista veniva arsa viva davanti ad una folla di ignoranza e paura.

   Linneo ha messo ordine, semplificando i metodi contemporanei di classificazione del vivente, sottraendo la vita e i suoi nomi all'arbitrio, quell'arbitrio tra le cui fibre la superstizione puo' fare sempre capolino.

   Fatto sta che i nomi latini sono ardui da ricordare, oltremodo sapendo che non c'e' alcun fondamento ad un nome quale: Siegesbeckia, visto che e' dal suo cattivo odore e dal suo nascere in zone disabitate che deriva il suo essere stato cortesemente associata all'odiato Siegesbeck, acerrimo nemico, detrattore della definizione del Sistema Sessuale alla base del lavoro di Linneo.

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"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

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Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.