i pioppi e il fuoco .180



Quale dei due è il risotto agli asparagi con il Parmigiano Reggiano e quale il prato con i piumini dei pioppi?!

In forno e' bene non mettere i piumini, questa l'unica cosa importante. Un amico, un paio di settimane fa, si e' ricordato di me intorno ai 12 anni incendiare i piumini in un parchetto... 

... Moi?!

Credo sia uno spettacolo affascinante vedere applicare la tecnica dell'incendio alle radure, una tecnica praticata periodicamente nei secoli per cominciare la nuova stagione e incrementare la qualita' del suolo. Un'onda attraversa il campo, guidata da gente esperta... ecco, proprio quello che non eravamo a 12 anni e la paura passata almeno una volta nel vedere quell'onda correre attraverso il prato (bello, fin qui) poi sotto le siepi e passando oltre arrivare sotto le macchine parcheggiate... per poi estinguersi sul marciapiede... credo abbia formato il concetto di previdenza nelle nostre teneri menti.

Ora non si puo' dar fuoco alle sterpaglie raccolte durante la potatura e la pulizia del giardino. E' un peccato, nei giorni di prima primavera o di tardo autunno, non sentire il profumo del legno dei rami o dell'erba secca che brucia; e' qualcosa di unico.

Il fuoco e il giardino mi fanno venire in mente un altro episodio. A Londra, una volta finito il College, mi ero informato per poter fare il giardiniere nel giardino della casa di Axel Munthe, si, proprio il medico del libro "La storia di San Michele". Un suo successore vive a Wimbledon nella splendida casa con giardino dal bel nome Southside House. 

La casa viene visitata per una serie di cimeli e un'arredamento mai mutato nel corso del secolo ed e' stato proprio durante una visita che avevo visto il giardino. Dopo aver incontrato l'eccentrico successore ed essermi accordato per iniziare l'opera la settimana successiva, cio' che ho potuto fare e' stato, ahime', soltanto dare un aiuto nella pulizia del giardino dai vetri e dai legni caduti dal terzo piano durante un incendio divampato qualche giorno dopo quell'incontro.

Un concerto tenuto a casa ed ecco che divampa una fiamma. Nessun ferito, per fortuna. Mi sembrava di essere in un libro. Tutto accaduto cosi' in fretta, in pochi giorni dentro e fuori da una vicenda storica affascinante come quella del destino della famiglia Munthe.

Il giardino e' davvero bello. Domestico, raccolto, colto e con un piccolo frutteto che si scopre alla vista attraverso una porticina lungo una siepe e si svolge fino al bordo della proprieta' dove il terreno e' piu' altro del piano di campagna e non lascia vedere le altre case. Penso a quella parte del giardino quando immagino "Il giardino segreto" della Burnett.

1 commento:

  1. Grazie per questo bellissimo post.
    Ma allora è un vizio... anche tu incendiavi piumini?? :-D

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"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

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Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.