Hypnerotomachia Poliphili .204

L'onirica battaglia amorosa di Polifilo

La prima edizione dell'Hypnerotomachia Poliphili e' aperta al primo piano della Biblioteca della mia citta' alla pagina in cui Polifilo e' addormentato; sta sognando.

La xilografia mostra Colui che ama tante cose addormentato ed i caratteri di Aldo Manuzio cominciano a narrare il suo sogno.

"Come fosse un sogno" perche' dal sogno di tante cose siamo guidati e la narrazione comincia dal disegno piu' eloquente che del sogno si possa fare: un uomo addormentato ai piedi di un albero. 

Come Colui che ama tante cose ha un nome ed un volto anche le tante cose amate hanno un nome che le raccoglie insieme ed un disegno che da loro un volto, quello di una ragazza e la ragazza amata da Colui che ama tante cose si chiama Tante cose.

Siamo noi e l'incanto che ci muove alla vita.

   La rappresentazione dell'incanto che guida l'uomo puo' essere solo questo uomo addormentato. Solo l'immagine del sogno riesce a dire di cosa e' fatta la materia della nostra volonta', altrimenti imprendibile, perche' mancano le parole a descriverne l'insensatezza.

La descrizione di questa natura strana che muove il volere umano passa per la descrizione del paesaggio in cui esso si muove, da cui attinge, in cui si riflette ed e' un giardino.

Fuori del sogno, nel giorno della volonta', questa si manifesta semplicemente come propria affermazione di se' e tutto l'intorno, il paesaggio da cui l'incanto prende forma, non fa in tempo a comparire, a rivendicare la propria ricchezza di significato. Nel sogno invece il giardino fa in tempo a comparire, ricco delle rovine romane, delle scritte ignote, delle invenzioni, tra le quali ci perdiamo e dobbiamo ritrovare ogni volta il senso: il materiale dei nostri passi cosi' simile al materiale delle nostre strade.

E' in un giardino che finalmente puo' comparire l'insensatezza in cui la ragione affonda le proprie radici ed ogni volta si riorganizza per riprendere il cammino, la ricerca, la fatica vera e propria battaglia.

Il giardino e' il luogo del sogno da cui la ragione attinge l'incanto, sola sua guida, per orientarsi tra le tante cose che fanno la nostra vita.

   Polifilo non si affanna per trovare Polia, si affanna perche' ama Polia. E' quell'amore che porta tante cose ad affollarsi nella mente ed e' pure quell'unico strumento che abbiamo in grado di permetterci di mettere ordine tra quelle tante cose.

Troviamo il senso a tutto solo attaversando il giardino e questo senso e' l'incontro tra l'amante e l'amata. Incontro sperato, cercato e rinnovato, da dove?, ancora. 

Come il sogno aveva avuto all'inizio del libro un'immagine che il legno fissa sulla carta e Polia aveva avuto una forma di ragazza disegnata per sempre sulla carta, cosi' pure il loro incontro l'avra'. Forme necessarie, come sassolini, a renderci visibile il racconto in cui le tante cose ci prendono per mano e ci fanno attraversare il giardino.


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"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

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Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.