i giardini verticali bizantini .12

Il candore dei ritratti musivi dell'imperatore bizantino era una scelta ideale che vinceva sull'identita' tra l'immagine di se' allo specchio e la sua rappresentazione alla parete. Altra idea d'esattezza rispetto al piacere del realismo dei 10 tasselli per centimetro quadro dei ritratti romani in Turchia di qualche secolo prima. Un'idea dunque che vuole essere lasciata ai posteri piu' forte del proprio volto quale poteva essere visto sul foglio d'argento lucido.

   Allora il proprio volto viene affidato alla consacrazione di cio' che esso custodisce e porta di piu' grande dei suoi stessi tratti, un volto trasfigurato per il quale cio' che e' essenziale non e' somigliare, ma manifestare. Allora il volto si affida alla sacralita' di cui esso vuole essere portatore e manifestazione.

   L'imperatore affida il proprio essere imperatore a cose ineffabili. E la rappresentazione dell'ineffabilita' e' una vera sfida. Rappresentare diventa la creazione della condizione di possibilita' che cio' che si vuole vedere si manifesti. La rappresentazione e' una preparazione all'ascolto ed essenzialmente puo' affidarsi solo alla luce ed all'aria che passano per il volto dell'imperatore, per le sue vesti. La luce in cui ogni apparizione dimora.

   La somiglianza da ricercare e' non rispetto alla persona, bensi' rispetto alla sua anima. L'oro e' uno specchio che si e' fatto diafano, che si e' posto davanti al volto quasi ad accarezzarlo, non piu' specchio di metallo in cui specchiarsi, ma luce, scoperta e custodita quale materia stessa di cui si e' fatti, nella quale il volto si rinnova e diviene eterno. Non piu' volto ed immagine riflessa, non piu' distanza.

   I 10 tasselli per centimetro quadro del ritratto della ragazza zingara di Zeugma ha le sfumature rosse e marroni dei capelli neri delle ragazze che ho incontrato in Turchia mentre concludevo il reportage sulle dighe.

   Quelle sfumature, ora sommerse dalle acque del bacino di una diga, mi rimandano alla luce calma dell'imperatore. E mi rassereno.

   Una forza trasfigurante soltanto puo' superare la tenacia con la quale il sentimento terreno sosta nel mondo. Quel sentimento che non sa lasciare l'immagine del volto e la segue e vorrebbe fondersi ad essa senza accorgersi che cosi' ci si perde. Questo tenace senso che tiene stretto l'uomo alle cose care, allora, si stempera nella luce di qualcosa che dal profondo illumina il volto. Ed allora si possono lasciare le somiglianze e si puo' lasciare che vengano sommerse dalle acque delle dighe senza perdersi, senza troppo starci male (laggiu', nel silenzio dell'acqua che fa blu il deserto, le sfumature sono tornate al loro passato).

   Il verde dei mosaici sulle pareti delle chiese bizantine e' un giardino verticale.

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"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

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Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.