vederli gia' grandi .4

"Sono altezzosi i giardinieri che piantano guardando i proprio stivali", diceva.

   E' un'ingiustificata altezzosita' quella che sento venire da chi si occupa di giardini nei paesi dove la cultura del giardino non e' approdata alle soglie del XX secolo quando una certa idea di democrazia ha aperto il retro delle case ai 4x5 metri di terreno che hanno permesso il diffondersi di quella gioia propria dei re.

   Poi altrove ci sono i prati secolari e li' e' tutta un'altra cosa.
Quei secoli sono pratiche che hanno sospinto l'orticultura oltre l'orizzonte della sopravvivenza ed hanno esteso i confini del corpo laddove esso incontra l'anima (chiamiamola con il nome che ognuno preferisce) ed il gusto incontra la vista. Cosi' non ci si chiede piu', in tempo di pace, se uno zucchino e' piu' buono del suo fiore o se il fiore e' piu' bello. L'orticultura si estende allora a comprendere anche le piante da fiore, i giardini ed allora sorge la Royal Horticultural Society che pubblica di piante lavorando parallelamente a progetti di ricerca scientifica in difesa della biodiversita'. Niente male.

   Tutto questo dal giardino? In verita' tutto questo dalla cucina, perche' i 4x5 metri di terreno si aprono al soggiorno come, una volta finito di cucinare, l'orto puo' anche aprirsi al giardino. Quelle migliaia di orti e giardini che insieme sono il giardino unico, il whole garden della ricerca di Ken Thompson all'universita' di Sheffield su cui tanto la biodiversita' urbana conta (... un po' piu' giu', oltre canale, comincia il giardino planetario di Cle'ment con la sua carica politica cui gli inglesi sembrano preferire l'avventura libertaria dell'andare a prendere lo stallatico ben macerato nella fattoria accanto).

   Altezzosita' da assenza di pratica allora. Comprensibilissima. Ecco perche' un critico inglese commento' come "ingiustificata" l'altezzosita' della signora Jekyll, che di pratica ne aveva.

   La signora poteva permettersi di giocare con l'altezzosita', non in nome della sua bravura (che ai miei occhi gia' si vela, almeno un poco), bensi' in nome del fatto che la cultura del giardino nel suo paese non ne subiva alcun danno. Ben altro il danno subito nei terreni piu' incolti della mancata democratizzazione della cultura del giardino, terreni in cui l'altezzosita' diviene sinonimo di impoverimento. In assenza di secoli di prove e riprove il disciplinare non e' andato consolidandosi quale abitudine estetica e dal momento che abitudine, bisogno e desiderio vanno insieme ecco come, nella mancata pratica e nel formalismo che in essa trova spazio, a soffrirne e' il paesaggio intero in cui viviamo e, di conseguenza, le opportunita' del nostro sguardo di aprirsi ad esso.

   "Alcuni giardinieri non hanno tempo per guardare gli alberi crescere, li vedono gia' grandi", diceva.

Nessun commento:

Posta un commento

Nota. Solo i membri di questo blog possono postare un commento.

"garden me" / A writing about a wished frontier for the natural gardening

................................................

Ecological Planting Design

Ecological Planting Design

Drifts / Fillers (Matrix) / Natural Dispersion / Intermingling with accents/ Successional Planting / Self seeding
What do these words mean? Some principles of ecological planting design. (from the book: "A New Naturalism" by C. Heatherington, J. Sargeant, Packard Publishing, Chichester)
Selection of the right plants for the specific site.
Real structural plants marked down into the Planting Plan. The other plants put randomly into the matrix: No. of plants per msq of the grid, randomly intermingling (even tall plants). Succession through the year.
Complete perennial weed control.
High planting density. Close planting allows the plants to quickly form a covering to shade out weeds.
Use perennials and grasses creating planting specifications that can be placed almost randomly.
Matrix: layers (successional planting for seasonal interest) of vegetation that make up un intermingling (random-scattering) planting scheme: below the surface, the mat forming plants happy in semi-shade, and the layer of sun-loving perennials.
Plants are placed completely randomly: planting individual plants, groups of two, or grouping plants to give the impression of their having dispersed naturally. Even more with the use of individual emergent plants (singletons) that do not self-seed, dispersed through the planting.
An intricate matrix of small plants underscores simple combinations of larger perennials placed randomly in twos or threes giving the illusion of having seeded from a larger group.
The dispersion effect is maintained and enhanced by the natural rhythm of the grasses that give consistency to the design. They flow round the garden while the taller perennials form visual anchors.
Allow self-seeding (dynamism) using a competitive static plant to prevent self-seeders from taking over: Aruncus to control self-seeding Angelica.
Sustainable plant communities based on selection (plants chosen for their suitability to the soil conditions and matched for their competitiveness) and proportions (balance ephemeral plants with static forms and combinations such as clumpforming perennials that do not need dividing: 20% ephemeral, self-seeding plants, 80% static plants) of the different species, dependent on their flowering season (a smaller numbers of early-flowering perennials, from woodland edges, which will emerge to give a carpet of green in the spring and will be happy in semi-shade later in the year, followed by a larger proportion of the taller-growing perennials which keep their form and seed-heads into the autumn and the winter).
Year-round interest and a naturalistic intermingling of plant forms.
Ecological compatibility in terms of plants suitability to the site and plants competitive ability to mach each other.
Working with seed mixes and randomly planted mixtures.
Perennials laid out in clumps and Stipa tenuissima dotted in the gaps. Over the time the grass forms drifts around the more static perennials and shrublike planting while the verbascum and kniphofia disperse naturally throughout the steppe.
Accents: Select strong, long lasting vertical forms with a good winter seed-heads. Select plants that will not self-seed, unless a natural dispersion model is required.
Planes: if designing a monoculture or with a limited palette, more competitive plants may be selected to prevent seeding of other plants into the group.
Drifts: to create drifts of naturalistic planting that are static in their shape over time use not-naturalizing, not self-seeding, not running plants.
Create naturalistic blocks for the seeding plants to drift around. For the static forms select plants that do not allow the ephemerals to seed into them.
Blocks: use not-naturalizing species, in high densities, in large groups.
Select compatible plants of similar competitiveness to allow for high-density planting (to enable planting at high density in small gardens).
Achieve rhythm by repeating colours and forms over a large-scale planting.